- Vanaf dinsdag is het in Nederland mogelijk om te winkelen en te betalen via WhatsApp.
- Het Rotterdamse Conversation24 maakt dit samen met Tikkie van ABN AMRO mogelijk.
- De dienst maakt het mogelijk voor klanten om tijdens een chatgesprek met een winkelmedewerker producten te bestellen en te betalen zonder WhatsApp te verlaten.
- Lees ook: Sterke groei webshops van eenpitters en gering aantal faillissementen brengt aantal bedrijven in Nederland boven de 2 miljoen
De Rotterdamse scaleup Conversation24, die chatdiensten voor bedrijven aanbiedt, maakt het als eerste in Nederland mogelijk voor mensen om via WhatsApp producten te bestellen en te betalen.
De dienst die op dinsdag gelanceerd wordt stelt klanten van aangesloten winkels in staat om tijdens een WhatsApp-gesprek met een medewerker producten te kopen. De winkelier kan de klant een link sturen die een speciale catalogus binnen de app opent. Als de klant hierin het gewenste product vindt, kan hij of zij deze aanklikken en zo toevoegen aan zijn of haar winkelkarretje.
Als de klant klant klaar is met shoppen, kan hij of zij ervoor kiezen om terug te gaan naar de chat. Daar wordt dan direct gevraagd om af te rekenen. Via een betaallink van Tikkie, de betaaldienst van ABN AMRO, kan er betaald worden. Eenmaal de betaling is afgerond, zijn de artikelen besteld en worden ze naar de klant verzonden.
De dienst werkt overigens niet alleen in WhatsApp, maar ook in webchatapplicaties.
WhatsApp werkt ook aan eigen winkeldiensten
Eerder was het al mogelijk om binnen WhatsApp producten te bestellen. WhatsApp Business lanceerde vorig jaar een catalogus van producten die bedrijven voor klanten beschikbaar kunnen maken. In Nederland was het alleen nog niet mogelijk om die producten ook daadwerkelijk af te rekenen. Dit moest gebeuren in de webshop of via een ander extern kanaal.
Sinds vorig jaar is WhatsApp ook bezig met de uitrol van een eigen betaalsysteem, genaamd WhatsApp Pay. Deze dienst is vooralsnog alleen in India en Brazilië beschikbaar. In de VS maakt WhatsApp gebruik van Meta's betaalprovider Novi om betalingen in de app te accepteren.
Schoenretailer Van den Assem is de eerste klant die het product van Conversation24 in Nederland inzet. Voor hen was het een logische keuze aangezien de Nederlandse klanten toch al op WhatsApp te vinden zijn, aldus algemeen directeur Theo Sengers.
Benieuwd hoe het bestellen en betalen via WhatsApp in de praktijk werkt? Bekijk dan de video hieronder.